Ijazah Palsu: Wujud saka Kurange Pangerten yen Proses Luwih Penting
Tinimbang Hasil
Annisak
Maulani
Perkara ijazah
palsu saiki wis dadi perkara sing kudu digatekake kanthi temenan. Ananging sing
nggatekake ora mung pamarintah, masyarakat uga kudu nggatekake lan mangerteni
perkara kuwi. Iki margane perkara ijazah palsu kuwi ngrugekake negara lan
masyarakat. Kaya sing dijelasake karo Yuddy ana ing Republika Online (2015), nggunakake ijazah palsu sing statuse luwih
dhuwur kasebut, tegese olehe jabatane uga luwih dhuwur lan bayarane dadi
munggah. Bayarane mau kuwi sing nggunakake dhuwit saka negara. Kamangka dhuwit
negara mau saka dhuwit pajak rakyat.
Wong-wong sing padha gawe ijazah palsu mau mesthi ora
mikir lan durung sadhar yen proses luwih penting tinimbang hasil. Miturute wong
mau yen ijazah lan titel kuwi syarat utama kanggo golek pagaweyan supaya oleh
panguripan sing luwih apik lan mulya. Ijazah pancen dadi syarat kanggo golek
pagaweyan, nanging ijazah dudu siji-sijine syarat anggone golek pagaweyan.
Malah proses lan pengalaman sing luwih penting tinimbang ijazah. Duwe ijazah
nanging ora bisa kerja uga padha wae. Ijazah kuwi namung kanggo syarat sing
ndhukung (pelengkap) utawa kanggo
tandha yen wis lulus saka tingkat pendhidhikan tartamtu.
Saka perkara ijazah palsu kuwi bisa didelok yen
masyarakat Indonesia akeh sing kurang ngerti makna saka proses sing dawa.
Masyarakat saiki luwih seneng njupuk dalan
sing cepet lan ora ribet. Han ana ing Subekti (2015) nyebutake yen masyarakat
Indonesia pancen luwih seneng njupuk dalan pintas, kaya copy paste saka internet utawa mbayari wong liya banjur dheweke keri
nunggu hasile. Iki jelas banget yen wis akeh masyarakat Indonesia sing males
lan wegah mikir apa-apa sing dianggepe angel utawa ribet. Ora namung males anggone
nglakoni proses-proses mau, nanging uga sakepenake dhewe anggone nggunakake kemajuan
IPTEK kanggo nyiptakake ijazah palsu mau.
Wong-wong sing padha males berproses mau padha nggampangake anggone golek ijazah lan uga
titel. Rumangsa duwe dhuwit akeh kanggo tuku apa wae sing dibutuhake. Ora
ngormati maneh marang proses sing sajake bisa kanggo bekal kanggo golek
pagaweyan. Yen perkara ijazah palsu mau kadadeyan terus-terusan, mula ateges
bisa ngrusak semangat para pelajar anggone golek ilmu lan pengalaman. Semangat
para mudha sing dibutuhake kanggo bangsa, yaiku kanggo ngembangake pendhidhikan
ing Indonesia.
Illah ana ing Subekti (2015) njelasake, ana wong sing
kandha karo Kementriane yen dheweke namung butuh bayar welasan yuta kanggo gawe
ijazah STIE Adhy Niaga. Wong kuwi ngaku yen dheweke namung bayar 16 yuta lan 3
sasi ijazahe wis dadi. Ana uga perkara sing meh padha, yaiku ana universitas
utawa perguruan tinggi sing wis tau kadhaftar lan terakreditasi, nanging ora
nguwehi utawa nerapake sistem pasinaon kanthi bener. Kayata, yen kudune paling
sithik kanggo S1 kuwi 144 SKS, nanging ana sekolah mau namung lagi 6 SKS wae
wis bisa lulus S1. Perkara iki padha wae karo perkara suap, amarga padha-padha nggunakake dhuwit kanggo mujudake kepenginane
utawa kebutuhane kanthi cepet lan gampang. Sing ndadekake prihatin yaiku
perkara iki nyangkut karo dunia pendhidhikan ana ing Indonesia.
Pemalsuwan ijazah mau mesthine kalebu tindhak pidana pendidikan sing bakal
oleh sanksi utawa hukuman kanggo wong-wong sing nglakoni pemalsuwan mau. Sing
diwenehi sanksi ora mung pihak sing gawe utawa sing nyetakake wae, namung uga
sing njaluk digawekake ijazah palsu mau. Kaya sing dijelasake karo Yuddy ana
ing Republika Online (2015), yen sanksi pidana diwenehake kanggo sing nyetak
utawa sing ngetokake ijazah palsu, lan kanggo pejabat utawa PNS, namung oleh
sanksi administratif lan jabatan. Ananging kudune para pejabat utawa wong sing
gawe ijazah palsu mau uga diwenehi sanksi
pidana, supaya padha kapok lan ora mbaleni maneh utawa supaya ora ana sing
duwe ijazah palsu. Iki margane loro-lorone salah kabeh utawa padha-padha salahe.
Yen ora ana sing njaluk digawekake ijazah palsu, mesthi ora ana lembaga sing
ngetokake utawa nggawekake ijazah palsu. Ngono uga yen ora bakal ana lembaga
sing ngetokake ijazah palsu, mesthi ora ana wong sing njaluk digawekake ijazah
palsu.
Perkara pemalsuwan ijazah sing dilakoni para pejabat lan
PNS iki nggambarake kurang selektif anggone milih utawa merekrut. Sastroatmodjo (1995: 121) njelasake yen seleksi
kepemimpinan struktur politik ditindhakake nganggo cara sing wis terencana lan
tratur, trep karo kaidah utawa norma-norma sing ana, sarta pangarepe masyrakat.
Syarat-syarat sing dibutuhake supaya oleh jabatan sing apik, yaiku nyangkut
aspek fisik (sehat jasmanine), aspek mental spiritual (sehat jiwane), lan aspek
intelektual (kepinterane). Para pejabat sing nggunakake ijazah palsu mau prelu
ditakoki mental lan intelektuale.
Pejabat-pejabat sing padha gawe ijazah palsu mau bisa ora
lulus saka syarat mental spirituale. Amarga pejabat mau anggone gawe ijazah
sing palsu mesthi disebabake yen dheweke ora kuwat mentale kanggo kompetisi ing
dunia pendhidhikan. Dheweke wegah saingan lan ora wani nglakoni proses sinau
sing rekasa. Iki uga nggambarake yen dheweke ora percaya karo kemampuwane
dhewe. Pejabat mau ora mung ora lulus saka aspek mentale, nanging uga ora lulus
saka aspek intelektuale. Nalika gawe ijazah palsu kuwi, para pejabat mesthine
ora nganggo proses sinau ana ing sekolah utawa perguruan tinggi. Mula, para
pejabat kuwi kurang nduweni kapinteran lan pengalaman. Para pejabat mau namung
oleh ijazahe wae nanging ora karo ilmune.
Saiki pancen sisteme pendhidhikan ana
ing Indonesia kaya-kaya wis padha mlenceng lan ora ketata maneh. Akeh
oknum-oknum sing nyalah gunakake pendhidhikan kanggo urusane dhewe.
Pendhidhikan kuwi pancen penting banget kanggo nyiptakake individu sing mandhiri
lan pinter. Ananging masyarakat kurang mangerteni apa gunane pendhidhikan sing
temenan. Tilaar (2006: 199) njelasake yen pendhidhikan kudune menehi tolok ukur penilaian kanggo sikap lan
tingkah sing apik, dudu namung nyetak wong-wong sing spesifikasi kuantitatif padha dipeksa. Iki bisa dadi salah sijine
faktor sing nyebabake para pemalsu ijazah mau, yaiku akeh wong sing padha duwe
pandhangan yen pendhidhikan kuwi namung kanggo ndadekake wong pinter. Ananging sing
luwih penting saka pinter kuwi yaiku karakter sing apik. Pendhidhikan kuwi ora
mung sekedhar kanggo oleh ijazah utawa titel, nanging kanggo mbentuk karakter
sing kuwat lan apik.
Halim (1986: 17) nyebutake yen sikap tindhak sampah masyarakat kuwi sumbere bisa
saka pendhidhikan dhasar sing ora apik saka wongtuwane. Kejahatan sing nduweni
akibat fatal kanggo bangsa lan negara, misale korupsi, manipulasi, sabotase, penipuan, lan liya-liyane bisa saka
pendhidhikan saka wongtuwa sing ora bener. Pendhidhikan wongtuwa kuwi dadi
faktor sing paling kuwat kanggo nemtokake kabeh. Mula wong-wong sing duwe
ijazah palsu utawa oknum sing nggawekake ijazah palsu mau, bisa uga disebabake
saka olehe pendhidhikan kulawarga sing ora bener.
Pancen pendhidhikan kuwi duwe hubungan
karo mutu tenaga kerja. Embuh kuwi
pendhidhikan saka kulawarga utawa saka lembaga resmi (sekolah). Tilaar
(1997:151) nerangake yen pendhidhikan duwe peran lan fungsi kanggo ndhidhik
warga negara, sarta duwe tanggung jawab liya, yaiku nyiapake tenaga kerja sing
duwe karakteristik sing dipengini karo lapangan kerja. Mula yen ana pejabat
utawa PNS sing padha gawe ijazah palsu, kuwi kudu ditakokake mutu kerjane.
Amarga anggone oleh ijazah nganggo cara sing instan lan ora nganggo proses pendhidhikan sing bener.
Anane perkara ijazah iki bisa nyebabake
semangat persaingan (kompetisi) pendhidhikan ana Indonesia suda. Wong-wong wis
akeh sing nggampangake anggone golek ijazah, yaiku ngandhalake dhuwit. Anggone
golek ijazah lan titel luwih milih nganggo cara sing cepet lan gampang. Kaya-kaya
padha ora butuh sinau utawa sekolah maneh. Para oknum sing gawe ijazah palsu
mau ora paham maknane pendhidhikan. Pendhidhikan kuwi ora mung sakedhar golek
biji, nanging kanggo ngembangake potensi dhiri. Pendhidhikan pancen bisa digunakake
kanggo golek pagaweyan. Kaya sing diterangake karo Ilyas (2013: 22), yen
satenane akeh masyarakat sing padha nempuh pendhidhikan kanggo nyukupi
kebutuhan dhasare. Kebutuhan dhasar kuwi nyakup kaya sandhang, pangan, lan
papan.
Mula kanggo nyukupi kebutuhan-kebutuhan
mau, ana masyarakat sing nggunakake dalan pintas supaya oleh pagaweyan sing
apik lan bayarane dhuwur. Ana ing jaman saiki pagaweyan-pagaweyan wis padha menehi
standar sing dhuwur. Mula kuwi saiki masyarakat dituntut kudu duwe pendhidhikan
sing luwih dhuwur yen kepengin oleh pagawean sing apik. Tilaar (1997: 152)
nerangake yen bentuk-bentuk pagaweyan saya suwe saya nuntut standar sing dhuwur
trep karo kemajuan teknologi lan kebutuhan masyarakat (hasil-hasil
industri) sing saya dhuwur mutune. Kanggo wong tartamtu sing males nglakoni
proses mau nanging kepengin dhuwe standar dhiri sing dhuwur, kuwi bisa banjur
padha golek dalan sing cepet tur gampang. Ananging dalan mau ora bener, sababe
ora bakal menehi standar dhiri sing apik, nanging namung menehi bukti palsu
sing ora ana mutune.
Intine, pendhidhikan kuwi tujuwane ora mung
golek ijazah utawa titel kanggo golek pagaweyan. Ananging pendhidhikan kuwi
kanggo ngembangake potensi dhiri lan kanggo golek ilmu lan pengalaman sing bisa
digawe ngundhakake mutu dhiri. Ijazah lan titel kuwi namung dadi bukti yen wis
ngrampungake tingkat pendhidhikan tartamtu. Ijazah lan titel uga dudu dadi
syarat sing utama kanggo golek pagaweyan. Pagaweyan kuwi bisa diarani dhampak
saka proses sinau mau. Mula dhasare proses kuwi luwih penting tinimbang hasil.
Hasil kuwi kaya bayaran utawa upah saka proses-proses mau. Dadi perkara
oknum-oknum sing padha gawe ijazah palsu mau durung mangerteni pentinge proses
kuwi.
WACAN:
Halim, A. Ridwan. 1986. Tindhak Pidana dalam Asas-Asas Hukum Pidana (Suatu Tinjauan Yuridis
Educatif). Jakarta: Ghalia Indonesia.
Tilaar, H.A.R.. 1997. Pengembangan
Sumber Daya Manusisa dalam Era Globalisasi. Jakarta: PT Gramedia
Widiasarana Indonesia.
Ilyas. 2013. Mencari
Makna Pendidikan. Semarang: Fastindo.
Sastroatmodjo, Sudijono. 1995. Perilaku Politik. Semarang: IKIP Semarang Press.
Tilaar, H.A.R.. 2006. Standarisasi
Pendidikan Nasional. Jakarta: PT Runera Cipta.
TEMPO. 2015. “Mengapa Jual Beli Ijazah Marak di Indonesia? Ini
Faktornya.” http://nasional.tempo.co/read/news/2015/05/25/079669155/mengapa-jual-beli-ijazah-marak-di-indonesia-ini-faktornya. Diundhuh 30 Juni 2015, 20:16.
TEMPO. 2015. “Ini Dua Ciri Ijazah yang Tidak
Diakui Pemerintah.” http://nasional.tempo.co/read/news/2015/05/25/079669041/ini-dua-ciri-ijazah-yang-tidak-diakui-pemerintah.
Diundhuh 30 Juni 2015, 20:23.
0 komentar:
Posting Komentar