PROSESI
SLAMETAN KEMATIAN
Tradisi
slametan wonten ing jawa kathah sanget, salah satunggalipun inggih menika
slametan kangge tiyang ingkang seda utawi slametan kematian. Slametan kematian
menika inggih wonten urut-urutanipun. Ingkang badhe kula andharaken menika
slametan kematian ingkang dipuntindakaken wonten ing dhaerah Desa Ngawen,
Kecamatan Muntilan, Kabupaten Magelang.
Menika
panjabaranipun slametan ingkang kula serat miturut asil wawanrembag kaliyan
tiyang Desa Ngawen menika, namanipun inggih menika Simbah Saliyem kaliyan
Simbah Dahono.
Mitirut
kekalihipun tradhisi slametan kematian menika wonten urut-urutanipun, inggih
menika :
1. Surtanah
utawi Nyurtanah
Surtanah menika
dipuntindakaken nalika jenazahipun dipunsarekaken utawa dipunlebetaken wonten
ing liyang lahat. Tembung surtanah piyambak nggadhahi makna “ngesur tanah”
utawi nguruk liyang lahat ngangge lemah.
Wonten ing
adicara surtanah menika tiyang-tiyang ingkang biyasanipun sedherek utawi
tanggitepalih sami dhateng wonten ing griyanipun ingkang seda menika, lajeng
sami “ewang-ewang” utawi mbiyantu ndamel menapa kemawong ingkang
dipunbetahaken. Menawi tiyang kakung sami ndamel tratag kaliyan nyiyapaken
abrak utawi barang-barang ingkan dipunbetahaken kangge adicara menika. Menawi
tiyang setri, sami mbiyantu ndamel berkat utawi bancakan lan ugi wonten ingkang
ngronce utawi damel rentengan kembang lan godhong kangge hiasan krendha.
Berkat menika
isinipun wonten sayur (biyasanipun sayur tahu campur krecek lan tumis buncis),
bakmi, capjae, tigan godhog, lan sanesipun. Sanesipun wonten krupuk, keper,
peyek, thontho ( parutan kambil dipuncampuri glepung utawi tepung beras, lajeng
dipungoreng), lan gebing ( kambil dipunirisi alit-alit lajeng digoreng). Gebing
menika wonten tiyang ingkang nyebat kukunipun ingkang seda, nanging menika
namung dolanan kemawon. Berkat menika dipundongani lajeng dipun dumaken dhateng
tiyang-tiyang sakiwatengenipun. Ananging anggenipun ngedum berkat menika
dipuntindakaken sasampunipun jenazah manjing utawi jenazah dipunsarekaken.
Saderengipun
surtanah, wonten prosesi ingkang dipuntindakaken, inggih menika tlusupan.
Tlusupan menika dipuntindakake nalika jenazah sampun rampung anggenipun
dipunsirami, dikafani, lan disolati. Jenazah dipun lebetaken wonten ing
krendha, lajeng dipun angkat dhateng pelataran ingkang radi jembar.
Salajengipun, para kulawarga sami urut lan mlusup ing ngandhapipun krendha
menika. Anggenipun mlusup, kulawarga menika urut saking ingkang paling sepuh ngantos
ingkang enem. Ananging tlusupan menika samenika sampun boten utawi sakedhik
ingkang nindakaken.
Wenginipun
ingkang dinten kapisan ngantos dinten ketiga, dipunwontenaken tahlilan.
Tahlilan menika dipuntindakaken tiyang-tiyang kakung utawi bapak-bapak.
2. Nigang dinten
utawi nelung dina
Wonten ing
adicara nigang dinten menika siyangipun, tiyang-tiyang setri sami damel berkat
kaliyan takir. Berkat menika sami kaliyan berkat ingkang dipundamel nalika
adicara surtanah. Berkat ugi dipundum sasampunipun dipundongani.
Menawi takir
menika biyasanipun dipundum kangge lare-lare alit. Takir piyambak awujud sekul
ingkang dipunwadhahaken wonten ing godhong gedhang ingkang dipunbentuk kothak
lajeng dipunbitingi ing kiwatengenipun. Wujudipun kados pincuk nanging dipunbitingi
kalih utawi sudhi.
Gambar 1. Takir
Isinipun takir
inggih menika sekul, sayur kados berkat, bakmi, capjae, tigan goring, ati
rempela goreng, lalapan kados pete, jengkol,lubis, buncis, lajeng peyek, krupuk
lan thontho. Ananging, sedayanipun wau namung sakedhik-sakedik, margi
wadhahipun takir menika namung alit. Wonten ing takiran menika inggih wonten
conthonganipun alit kangge wadhah sarem, irisan lombok, lan arta receh.
Conthongan menika dipunparingaken wonten ing pojokanipun takir menika. Takir
biyasanipun dipundamel kirang langkung cacahipun 25.
Wenginipun
tiyang-tiyang kakung sami yasinan utawi maos serat Yasin kaliyan tahlilan.
3. Mitung dinten
Adicara mitung
dinten menika sami kaliyan adicara nelung dinten.
4. Matangpuluh dinten
Adicara
matangpuluh dinten ugi sami kaliyan adicara nelung dinten kaliyan mitung
dinten.
5. Nyatus dinten
Adicaranipun
sami kaliyan adicara nelung dinten, mitung dinten, lan matangpuluh dinten.
6. Naun utawi
setunggal taun
Adicaranipun damel
berkat lan dipundumaken dumateng para tanggi tepalih. Salajengipun
wenginipun tiyang-tiyang kakung sami yasinan utawi maos serat Yasin. Wonten ing
adicara naun menika sampun boten damel takir utawi takiran malih.
7. Nyewu dinten
Adicaranipun
sami kaliyan adicara naun.
Prosesi-prosesi
utawi adicara slametan kematian menika benten-benten saben dhaerah. Menawi
miturut Mbah Dahono menika, “seje desa, seje cara.”
Mbah Dahono ugi
nerangaken babagan ingkang radi menarik ingkang dipuntindakaken kaliyan masyarakat
dhaerah desanipun, inggih menika babagan bengkle. Saben wonten tiyang ingkang
seda, mesthi para warga sami pados bengkle kangge wedhakan utawi nyingguli.
Bengkle menika dipunresiki lan dipundheplok, lajeng dipunwedhaki ing kuping
utawi ubun-ubunipun lare-lare alit. Ananging, boten namung lare kemawon ingkang
dipunparingi bengkle, tiyang diwasa ugi wonten ingkang ngangge bengkle menika.
Bengkle menika
dipunpitaya kangge keslametan. Miturut Mbah Dahono, ngagem bengkle menika
supados “setan ora doyan, dhemit ora ndulit,” utawi supados boten kengeng
sawan.
Wonten malih
bab ingkang radi menarik, inggih menika arta receh ingkang dipunsebar nalika
jenazah dipunbekta wonten ing pasarean. Arta receh menika kangge simbol
sedhekah. Ingkang dados menarik inggih menika nalika jaman rumiyin arta receh
menika angsal dipunpendheti kaliyan lare-lare alit, nanging wonten kepercayaan,
menawi arta ingkang sampun dipunpendhet menika boten angsal dipunginakaken
jajan. Arta receh ingkang sampun dipunpendhet menika angsalipun kangge mundhut
lisah mambet. Menika kula nyuwun pirsa kaliyan Mbah Dahono lan Mbah Saliyen
ngenani bab menika, nanging kekalihipun sami boten mangertos menapa ingkang
dados alesanipun menika.
*sumber gambar: ummiummi.com
0 komentar:
Posting Komentar